22. oktobrī Latviju pāršalca negaidīta skumja ziņa – 51 gadu vecumā piepeši ir miris mūziķis, grupas “Līvi” bijušais solists Aivars Brīze. Pieminot talantīgo mūziķi, notikuši atceres pasākumi un koncerti, atminoties Aivara Brīzes devumu latviešu rokmūzikas attīstībā.
Mūsu, laikraksta “DDD” veidotāju un lasītāju, atmiņās Aivars Brīze paliks ar savu drosmīgo nostāju, nesalaužamo taisnīguma izjūtu un Tēvzemes mīlestību. Iespējams, vairums no tiem, kuriem Aivars Brīze saistās tikai ar vīrišķīgu un spēcīgu balsi uz skatuves, nemaz nezina, cik ļoti Aivars alka pēc taisnīguma atjaunošanas Latvijā. Vienā no intervijām laikrakstā “DDD” viņš sacīja stingri un nelokāmi: “Es lepojos, ka esmu latvietis!” Varam vien cerēt, ka tie, kuri uzstājas kā viņa daiļrades cienītāji, reiz spēs tāpat kā Aivars Brīze bez kompromisiem mīlēt savu tautu un zemi un cīnīties par taisnīguma atjaunošanu – tas ir, par Latvijas deokupāciju un dekolonizāciju.
Laikraksta “DDD” veidotāji izsaka dziļu līdzjūtību Elitai Veidemanei un citiem Aivara Brīzes tuviniekiem.
Vēlot mūsu Draugam Aivaram Brīzem gaišu Augšupceļu, nolēmām publicēt fragmentus no viņa teiktā laikrakstā “DDD”.
Daudz zābaku pa manu zemi staigā…
Pirmo reizi ar Aivaru Brīzi tikāmies 2003. gadā, kad okupanti mītiņā pret latviešu valodu kā skolu mācību valodu izpildīja grupas “Līvi” dziesmu “Dzimtā valoda”.
Aivars Brīze: [..] Zeme, kurā dzīvo, ir jāciena un tas, pirmkārt, nozīmē iemācīties pamattautas valodu. Viņi dzīvo ar domu, ka tur, kur viņi atrodas, var diktēt savus noteikumus. Šie krievvalodīgie domā, ka nevis viņiem jāmācās latviešu valoda, bet latviešiem jārunā krieviski. Nekā nebija! [..] Ja nepatīk – lai brauc mājās! Tur nebūs nekādas problēmas, visi un visur runās tikai krieviski.
Uzskatu, ka katram latvietim jārūpējas par savu tautu, vadoties pēc principa – ikkatram roka jāpieliek, lai lielais darbs uz priekšu tiek, lai nebūtu tikai runas, bet arī reāli darbi. Esmu pārliecināts, ka tad, ja katrs pēc vislabākās sirdsapziņas pieliks savu roku, prātu un sirdi, tad rezultātu var sasniegt. Kas attiecas uz mani – stāvu un krītu par to, ka mūsu mazajā zemītē, ko sauc par Latviju, mūsu Dzimtenē, visam jānotiek latviešu valodā. Visiem, kas šeit ir ienākuši, jāciena šīs zemes tikumi un likumi, un viens no cieņas izpausmes veidiem ir zināt latviešu valodu. [..] Nekam nav jēgas, pirms nav likvidētas okupācijas sekas.
[..] Attiecībā uz mani un uz to, ko daru, uzskatu un vienmēr uzskatīšu, ka Latvijā dziesmas ir jāizpilda tikai un vienīgi latviešu valodā. Es varētu izpildīt visdažādāko repertuāru, sākot ar Bītliem un beidzot ar sazin’ ko, jo kaut cik necik zinu angļu valodu. Bet es šo valodu nejūtu mentāli, līdz ar to, mans vēstījums klausītājus nesasniegs, jo mana sirds balss tajā brīdī vienkārši neskan. Latvietis latvieti var uzrunāt tikai savā dzimtajā valodā. [..]
Galu galā, mūsu tāpat kā ikviena latvieša uzdevums ir darīt visu, lai Latvijā pēc iespējas ilgāk un vairāk būtu latviešu. Mums taču nav alternatīvas, jo šī ir vienīgā vieta, kur varam runāt latviski, kur paši varam veidot savu kārtību un dzīvot saskaņā ar to. Kamēr cilvēki to nesapratīs, nekas nemainīsies. Latvijā nedrīkst pieļaut lielo kosmopolītisma invāziju, manuprāt, to vajadzētu aizliegt ar likumu. Mana pārliecība ir viennozīmīga – Latvijā visam jābūt vērstam uz latviešu nacionālās identitātes stiprināšanu, tas attiecas arī uz mūziķiem un viņu darbu. [..]
Manuprāt vislielākā problēma ir gļēvulība, ar kuru slimo mūsu tauta. Nav svarīgi, vai to veicinājuši vēsturiskie apstākļi vai kas cits, bet skaidrs ir viens – gļēvums ir mūsu nācijas lāsts, kurš pašu spēkiem jāpārvar. Beidzot jāsaprot, ka egoistiskā materiālo labumu uzkrāšana un bailes, ko par mums domā tuvāki vai tālāki kaimiņi, ne pie kā laba nenovedīs. Gluži pretēji, tas vājina mūsu tautas spēku un izredzes atbrīvot savu zemi no okupantiem un kļūt patiesi brīviem. Jums, Latvijas Nacionālajai frontei, patiesībā būtu jābūt tam dzinējspēkam, kurš visos iededz nacionālisma liesmu.
(“DDD” Nr.22(44), 2003. gada oktobris/novembris)
Tas īstais brīdis ir jau sen
2004.gada 12.martā pret LNF priekšsēdētāju Aivaru Gardu tika vērsts politisks terora akts ar mērķi viņu nogalināt.
Aivars Brīze: [..] Aivaram Gardam ir jāapzinās, cik nozīmīgs viņš ir latviešu tautai, tādēļ viņam jo īpaši jārūpējas par savu drošību. [..]
Diemžēl mūsu tauta ir dziļi apolitiska un ļoti gļēva. Ir ļoti daudzi tādi, kuri apgalvo, ka īstajā brīdī viņi būs gatavi cīņai. Tā ir tikai tāda atrunāšanās, jo tas īstais brīdis ir jau sen – jau kopš tā laika, kad tie zābaki neaizvācās no Latvijas, turpinādami mīcīt mūsu zemi. [..]
(“DDD” Nr.7(55), 2004. gada aprīlis)
“Mēs sitīsim tos utainos…”
2005. gada 16. martā, ja nebūtu Aivara Brīzes un Elitas Veidemanes, visi 16. marta gājiena dalībnieki būtu ātri izklīduši. Aivars Brīze un Elita Veidemane piegāja pie okupantu salašņu pūļa, kas apsaukāja latviešus par fašistiem, un uzdziedāja: “Mēs sitīsim tos utainos…”. Visi latvieši dziedāja līdzi.
Aivars Brīze: Uzskatu, ka tikai ar to, ka pateikšu, ka esmu patriots, nepietiek – ir aktīvi jāparāda sava attieksme pret notiekošo. 16.marts jāatzīmē ne tikai Lestenē. Manuprāt, tas vairāk vajadzīgs tieši Rīgā, jo liek aizdomāties, kas pēc būtības ir patriotisms. [..]
Visu laiku tiek skandināts, ka krievi Latvijā tiek apspiesti. Galu galā, ja kāds te jūtas apspiests, ko tad viņš vēl te dzīvo. Ir milzīgā, bagātā Krievija, lai taču brauc prom un dzīvo tur – savā dzimtenē. Lai savāc savas mantiņas un brauc prom. Nožēlojami, ka šie cilvēki pakļaujas visādu plineru, ždanoku, kotovu provokācijām. Man būtu kauns, ja kaut kādi pārkrievoti ebreji “cīnītos par manām tiesībām”. [..]
Kamēr nejutīsim, ka paši esam šeit saimnieki, tikmēr nekas nemainīsies. Skolā jauniešiem, kuri man saka, ka viņiem esot kauns dziedāt latviešu valodā, atbildu, lai paskatās pasaules kartē, cik maza ir mūsu zemīte, cik laimīgiem mums jābūt, ka mums ir pašiem sava zeme, valoda, kultūra. Diemžēl to nenovērtējam un necīnāmies par savām tiesībām.
[..]Paradoksāli, bet tauta tiek turēta grožos. Būtībā sen jau vajadzēja notikt revolūcijai, bet tauta ar ekonomiskiem līdzekļiem ir padarīta paklausīga. Ko šādā situācijā darīt? Jābūt vienotam mērķim ap kuru cilvēki varētu organizēties. Šobrīd šāds mērķis ir atbrīvošanās no okupantiem.
[..]
Okupantu repatriācijai bija jānotiek jau sen – 1990.gadu sākumā, kad no Latvijas aizvācās padomju armija. Mūsu mīkstčaulīgā, labumus alkstošā vara atkal visu “nopūdelēja”. Nav taču noslēpums, ka Atmodas laikā, kamēr latvieši vīstīja vīzes un sēja prievītes, žīdi un krievi veda Latvijā čartera kravas ar dažādām precēm.
Mums pietrūka neatlaidības, lai īstenotu būtiskāko, centrālo Atmodas ideju – nacionāli neatkarīgas valsts atjaunošana. Neesam to realizējuši, jo deokupācija un dekolonizācija nav notikusi. Latvieši ir skaitliski maza nācija, lai varētu atļauties tādu greznību kā globalizācija – izšķīšanu kosmopolītiskā izdzimteņu masā. [..] Mums jādara tāpat kā žīdi – neatlaidīgi un pastāvīgi jāskandina viens un tas pats, jo tikai tā iespējams sasniegt vēlamo rezultātu. Atšķirība tikai tā, ka mūsu pusē vēl ir taisnība, bet viņu pusē nav.
(“DDD” Nr. 8(82) 2005. gada aprīlis)
Jāslēdz krievu skolas!
2005. gada 6. septembrī pie Ministru kabineta piketēja skolotāji, starp kuriem varēja sastapt arī toreizējo Rīgas 14. Vakara maiņas vidusskolas skolotāju Aivaru Brīzi.
Aivars Brīze: Notiek netaisnība pret manu tautu. Ja mums nebūs izglītota jaunatne nekas normāls ar šo nāciju nevarēs notikt. Tikai izglītota nācija var būt sevi cienoša un attīstīties spējīga. [..]
Ja Latvijā par valsts līdzekļiem netiktu uzturētas krievvalodīgo skolas, daudz vairāk līdzekļu atliktu latviešu skolām. Šī ir tā divkosīgā Saeimas, valdības un prezidentes attieksme. Es nezinu, kas viņus bīda, bet kāds viņus bīda. Tāpat kā par skolu problēmām, arī par dekolonizācijas un deokupācijas nepieciešamību viņi runā tikai “caur puķēm”, nevis tieši. Taču darīt neko nedara… [..]
Šajos apstākļos ir jāsaspriego visa uzmanība uz pamattautas problēmām. Kādas krievu skolas?! Lai paši maksā, mums nav jāuztur lieka nasta. Visa šī šausmīgi piesardzīgā attieksme pret “minoritātēm” ir vienkārši smieklīga. Visus tos plinerus, ždanokas u.c. jau sen vajadzēja izraidīt no valsts. Neko tādu nevienā citā valstī viņi nevarētu atļauties.
Šīs varas vienīgais ierocis, kā noturēt tautu, lai tā neizvirzītu politiskās prasības par dekolonizāciju, deokupāciju, ir ekonomiskie groži. Tie ir tie dzelži zirga mutē, ar ko tiek turēta tauta. Neļausimies tam!
(“DDD” Nr. 20(94), 2005. gada septembris/oktobris)
Veselīga pretestība pederokrātijai
Aivars Brīze nekad neslēpa nepatiku pret pederastiem. Pēc tiesas pret K.Streipu un pirms gaidāmā pederastu gājiena viņa izteikumi daudzus sabiedēja.
Aivars Brīze: [..] Pederastus var salīdzināt ar masoniem, kuri kā tāds astoņkājis savus taustekļus ielaidis arī mūsu tiesu sistēmā.
DDD: Kādai, tavuprāt, vajadzētu būt sabiedrības attieksmei pret pederastiem?
A.B.: Par kādu homofobiju vispār var būt runa, ja tas ir elementārs tautas pašsaglabāšanās instinkts. Vēsturē ir zināmi piemēri, kad ļoti varenas civilizācijas ir sabrukušas tieši homoseksuālisma uzplaukuma dēļ. Šie deģenerāti apelē pie tiesībām, kādas tiem it kā garantējot demokrātija. Demokrātija ir tautas vara, bet, atvainojiet, nav tādas pederastu tautas.
[..] Puiši, kurus vedu, vienkārši sāka visus “pūpēdīšus-pelmenīšus” pēc kārtas dauzīt. Es, protams, piepalīdzēju. Kā lasītāji domā, vai tieši šādai agresīvai nostājai nav jābūt pret pederastiem, kuri atsakās ārstēties un uzbāžas ar sava dzīvesveida propagandu? Kad biju internātskolas audzēknis, zagļus pārmācījām tikai ar fizisku ietekmēšanu. Acīmredzot pederastiem arī nav saprotama cilvēciska valoda. Mūsu mazā zemīte nevar atļauties tādu izvirtības ārprātu.
(“DDD” Nr. 11(111), 2006. gada maijs/jūnijs)
Pēc šo izteikumu publicēšanas, Aivars Brīze sastapās ar atšķirīgu vērtējumu un vēlējās ar to dalīties arī ar laikrakstu “DDD”.
Aivars Brīze: Kārtējo reizi pārliecinājos, ka laikrakstu “DDD” lasa plaša sabiedrība – sākot ar vienkāršiem lauku cilvēkiem un beidzot ar ministriju ierēdņiem un augstām valsts amatpersonām, kaut arī oficiāli tiek izplatīts mīts, ka “DDD” ir maza un nenozīmīga avīzīte. Mana pārliecība, ka jādara viss, lai pederasti un viņu atbalstītāji nevazātos pa Rīgas ielām, nelīstu skolās un masu informācijas līdzekļos ar sava perversā dzīvesveida propagandu, tika pamanīta. [..]
Arī atsevišķi Iekšlietu ministrijas ierēdņi acīmredzot bija izlasījuši “DDD”, jo mēģināja mani draudzīgi pārliecināt, ka tā jau runāt nevar. Kā nevar? Ir ne tikai jārunā, bet arī jārīkojas. Atkārtošu vēlreiz, ka pederasti nesaprot cilvēcisku valodu. Kulturāli ir censties runāt otram saprotami, un tieši to es arī piedāvāju. Ja tie apziņas deģenerāti pa labam nesaprot, tad… Droši vien atkal saņemšu pārmetumus, ka esmu homofobs, bet tā nu ir lieta, par ko patiesi lepojos.
(“DDD” Nr. 12(112), 2006. gada jūnijs)
Patiesība vai nu ir, vai nav!
Aivars Brīze bija Draugs, kurš bija blakus un atbalstīja tad, kad tas bija visvairāk vajadzīgs. Viņš līdz ar daudziem citiem laikraksta “DDD” lasītājiem bija klāt tiesā, kurā izskatīja krimināllietu pret laikraksta “DDD” veidotājiem par nacionālā naida kurināšanu.
Aivars Brīze: [..] Kādēļ mediji tik maz pievērsa uzmanību tiesai un problēmām, kas procesā tika apskatītas? Mediju inertums liecina, ka, vai nu mediji baidās atklāti runāt vai arī viņus principā tas neinteresē. Nav Latvijā neatkarīgu mediju. Vienīgā neatkarīgā un patiesā avīze ir “DDD”. [..]
Būtībā, un to apliecinās visi, kuri bija tiesā, tiesas process, kurā izskatīja krimināllietu pret jums, kārtējo reizi pierādīja, ka patiesība vai nu ir, vai nav. Jebkādi spriedelējumi par to ir tukša salmu kulšana. [..]
Šis tiesas process bija lieliska mācību stunda gan nacionālā, gan juridiskā aspektā. Man tikai jautājums, ja tik daudz filmēja un fotografēja, kur tas viss palicis? Ja jau mediji tik maz par šo tiesu runāja, tad jau pietika, ka Brīze ar savu mazo fotoaparātiņu pafotografēja. Varbūt drošības dienesti lika filmēt, lai pēc tam varētu izmantot kā mācību materiālu? [..]
(“DDD” Nr. 20(120), 2006. gada septembris/oktobris)
Inteliģence ar ēzeļa ausīm
2007. gada rudens izcēlās ar “inteliģences” pamošanos, aizstāvot Loskutovu, kuru valdība atlaida no KNAB vadītāja amata.
Aivars Brīze: Kādēļ es nepiedalījos tā saucamās inteliģences, kultūras pārstāvju, kuriem it kā rūpot Latvijā notiekošais, aktivitātēs? Uzskatu, ka tā saucamais protests pret Loskutova atlaišanu bija tikai iegansts, lai aizmugurē darītu lielas cūcības Latvijai. [..]
Manas neuzticēšanās iemesls, pirmkārt, ir akcijas ierosinātājs – Sorosa liberālo un antinacionālo, sabiedrību degradējošo ideju aktīvs atbalstītājs Latvijā – laikraksts “Diena”. Šai avīzei, kuru atbalsta cionisti, nekad neesmu uzticējies. [..]
Taču man ir jautājums gan dedzīgajiem protesta akcijas rīkotājiem, gan tiem cilvēkiem, kuri atsaucās un piedalījās piketā pie Saeimas: kur jūs atradāties tajā brīdī, kad Saeimā notika balsojums par Abreni? Tas taču Latvijai ir daudzreiz svarīgāk! Ratificējot robežlīgumu, atdodot Krievijai Latvijas teritoriju, tika pārkāpta Satversme – valsts pamatlikums, tiesiskuma garants. Kādēļ tajā brīdī tā saucamās inteliģences pārstāvji, kultūras cilvēki neuztraucās par tiesiskumu un neaicināja cilvēku masas pie Saeimas? [..]
Runājot par Latvijas-Krievijas robežlīgumu, šis ir spilgts piemērs, ka valsts vadītāji tautu uzskata par muļķiem. Tik svarīgā jautājumā kā robežlīgums nedrīkst teikt tautai: “Stāviet pie ratiem!” Mūsu valdība paķēra piedāvātās ēzeļa ausis un laimīgi atdeva Latvijas teritoriju Krievijai. Absurds! [..] Un ko mūsu tā saucamā inteliģence? Klusē un priecājas par ēzeļa ausīm. Tur, kur tautai bija sašutumā jāsaceļas, tur tās nebija. Patiesībā jau arī tas, ka pieci tūkstoši cilvēku, sorosiešu aicināti, sapulcējās pie Saeimas nav rādītājs – tā nav tauta. Tas bija pūlis.
(“DDD” Nr. 22(148), 2007. gada oktobris/novembris)
Dziesmu svētkiem ir jāvieno nācija
Aivars Brīze: Neesmu kora mūzikas lietpratējs un pats Dziesmu svētkos nepiedalījos – vēroju no malas. Emocionāli cilvēki izjuta pacēlumu. Žēl, ka šāda vienotība izpaužas tikai svētkos un reizi piecos gados. Manuprāt, latviešiem tādai vajadzētu būt ikdienā un vērstai uz galveno – nepieciešamību iespējami drīz likvidēt okupācijas sekas. Dziesmu svētkiem ir jābūt nācijas vienotības apliecinājumam. Apliecinājumam, ka latviešus vieno nacionālā ideja. Tas sevišķi nepieciešams šajā laikā, kad notiek strauja cilvēku, īpaši jaunākās paaudzes, kosmopolitizēšanās un eiropeizēšanās. Ja runājam vispār par latviešu spēju aptvert, kas šobrīd ir vissvarīgākais, tad, raugoties uz lielo Dziesmu svētku dalībnieku un skatītāju skaitu, skumji, ka dziedāt un dejot visi ir gatavi, bet protestēt pret savas Tēvzemes atdošanu, es domāju Abreni, atnāk vien saujiņa patriotu. Skumji, ko tur vairāk piebilst.
(“DDD” Nr. 15(167), 2008. gada jūlijs)
Gribi palikt – esi gatavs šaut!
2008. gada rudenī partijas “Visu Latvijai!” pārstāvis Jānis Iesalnieks interneta diskusijā atklāja, ka ir pret totālu dekolonizāciju.
Aivars Brīze: Puišiem, ja viņi ir īsti nacionālisti, būtu jāsaprot, ka jebkādas atkāpes ir nodevība. Neviens no okupantiem un viņu pēcnācējiem nav tiesīgs palikt Latvijā. Vienīgais variants, kā okupants var kļūt par mūsu draugu, – ja viņš aktīvi iesaistās okupācija seku likvidēšanā un vajadzības gadījumā pat ir gatavs šaut uz saviem tautiešiem. Citu variantu nav! Pat latviešu valodas zināšanas nav tās svarīgākās lojalitātes noteikšanā. Mēs taču redzam, cik daudzi latvieši, kuri runā latviski bez akcenta, domā ar akcentu, rīkojas nodevīgi. Ļoti ceru, ka “Visu Latvijai!” arī beigs domāt ar akcentu un no plānā galdiņa urbējiem beidzot kļūst par kārtīgiem vīriem, kuri, ja citādi nevar, paņems tos okupantus un visus aiz krāgas izmetīs no Latvijas.
Ir lietas, kurās kompromisu nevar būt, un dekolonizācija, okupācijas seku likvidēšana ir viena no tām.
(“DDD” Nr. 20(172), 2008. gada septembris/oktobris)
Pietiek!
Pirmo reizi ar Aivaru Brīzi tikāmies 2003. gadā, kad krievvalodīgie kolonisti nelietīgi izmantoja grupas “Līvi” dziedāto dziesmu “Dzimtā valoda”. 2011. gadā krievvalodīgie okupanti atkal aktivizējās cīņai par “dzimto valodu”.
Aivars Brīze: Kopš toreizējām krievu skolu akcijām nekas nav mainījies – tie paši zābaki pa mūsu zemi vien bradā, un viņu nav palicis mazāk, bet vairāk – viņi dzimst vairāk nekā latvieši, viņi tik daudz nebrauc prom kā latvieši. [..]
Laikam tomēr taisnība būs čečenam Bislanam (Krūmiņam) Abdulmuslimovam (Latvijas čečenu kopienas līderis – L.A.), kurš retoriski jautāja: cik jūs, latvieši, ilgi dziedāsit un dejosit tajās savās pastaliņās – varbūt ir laiks sākt kaut ko reālu darīt?! Vienu brīdi dziesma un deja var būt ierocis, taču pienāk laiks, kad tā ir par maz. [..]
Kāda šodien ir mūsu tautas apziņa?! Latvieši ir lētticīgi un bailīgi, nespēj analizēt un domāt. Par visu tautu, protams, to nevar teikt, jo tie, kuri cīnās par Latvijas dekolonizāciju, ir augstas apziņas cilvēki. [..]
Ir tā saucamā inteliģence un patiesā dvēseles inteliģence, kura ir vienīgā mūsu tautas cerība. Problēma tā, ka latviešu vairākums ir gļēvi. Kamēr mums trūks drosmes, taisnīguma izjūtas, tikmēr nekas nemainīsies. Mums, latviešiem, ir valsts, kas no gaisa nenokrita – ar asinīm latvieši izcīnīja savu valsti!
DDD: Iespējams, jāņem rokās ieroči un jācīnās par savu zemi, taču tā vietā jauniešiem taisa visādus šovus – visi dzied un dejo.
A.B.: Raksturīgi latviešu tautai kopumā! Un šī tā saucamā dziedāšana lielākoties ir zema līmeņa bļaustīšanās. Gaume kļuvusi atbaidoša un prasīgums pret muzikālo kvalitāti – zems. Ne tikai ar politiskiem un ekonomiskiem lēmumiem tiek grauti valsts pamati, bet arī ar latviešu morālo degradēšanu. [..]
Man ir skumji, ka cilvēki nespēj aizdomāties, kādēļ viss šādi notiek. Pūlis akli tic masu informācijas līdzekļiem, bet, vai ir kāds, kurš spēj pateikt patiesību? Īstenībā tikai “DDD”. [..]
Pirmā numura “noziedzniece” Vairiņa 1999. gadā nonievāja valsts valodu, mīkstinot Valsts valodas likumu, jo vajadzēja izdabāt visādiem eirokomisāriem.
Būtu labāk mazbērnus auklējusi un zeķes adījusi, bet nē – vēl tagad jāsniedz “gudri” komentāri par visu un visiem. Būtu vismaz kādreiz ierunājusies par to, ka jālikvidē okupācijas sekas.
DDD: Tu saproti, bet kāpēc citi mūziķi, piemēram, Ainārs Mielavs to nesaprot un iet vēl 9. maijā dziedāt okupantiem?
A.B.: Negribu par viņu pat izteikties – viņš nav tā vērts. Ir jāspēj atšķirt graudus no pelavām. Nesaprotu, cik ir jāsamaksā, lai piedalītos okupantu orģijās.
Tā saucamais vieglais žanrs mūzikā ir ļoti sabojāts. Manuprāt, mūzika pasaulē un arī Latvijā tika radīta līdz 90-tajam gadam. Pēc tam sākās murgi – bizness un nenormāls mantu kults. [..]
Astoņdesmitajos gados, kad “Līvi” dziedāja “Daudz zābaku”, “Dzimtā valoda”, redzēju cilvēku acīs cerības. Visos bija neapslāpējama vēlēšanās būt brīviem, būt pašiem. Tapām brīvi, kļuvām mēs paši, bet kas tālāk?
Pat, ja okupanti tagad paši sakāptu vagonos un aizbrauktu, daudzas lietas pašas no sevis neatrisinātos, jo mums pašiem vien būs jāstrādā. Vai to spējam? Vai to gribam? Brīžiem šķiet, ka ar savu mazdūšību un gļēvumu pat neesam pelnījuši savu valsti. Bet jāatceras, ka no 2000 tautām pasaulē tikai 180 ir apbalvotas ar savu valsti. Taču mēs to nespējam novērtēt. [..]
Baidos tikai par vienu – aizraujoties ar svētku svinēšanu, neko nedarot savas tautas labā, dziesma “Dzimtā valoda”, kas piecēla tautu kājās, kas bija zināms katalizators un drošības devējs, var kļūt par rekviēmu. [..]
Esmu mūziķis, maz ko saprotu no politikas, bet es jūtu šo tautas garu un vismaz savu artavu ieguldu – saceru mūziku par šo tēmu, lai tautu paceltu, lai tautai atvērtu acis.
Roka mūzika, kā tāda, savā laikā bija protesta mūzika – protestēja pret valdošo iekārtu, pret zagļiem visapkārt, pret visu negatīvo sabiedrībā. Cilvēki teica: beidziet te karināt makaronus uz ausīm – mēs ar dziesmu pateiksim, ko domājam!
Gudri cilvēki stāsta, ko un kā vajadzētu, bet neviens nepasaka tos pamatu pamatus, proti, to, ka nekas šeit nenotiks uz labu, kamēr Latvijā nebūs uzvarējusi taisnība, kamēr šī nebūs latviešu zeme. Tu vari šeit strādāt nezin cik profesionāli, bet nenotiks nekas labs, kamēr latvieši šeit nejutīsies kā savā zemē. Cilvēks, lai arī kādas tautības viņš būtu, nevar dzīvot svešā zemē, viņam trūkst savas tautas kultūras.
Atceros, ko teica Aivars Garda: nav liela māksla parādīt varonību uz vienu brīdi, tā jāparāda ikdienas darbā! Nevar vienu brīdi iekliegties – dzenam viņus ārā – un pats mesties ātri vien krūmos. Jāiztur līdz galam. Ikvienam gribu teikt: esi konsekvents visās savās domās un uztverē!
(“DDD” Nr. 22(252) un Nr. 23(253), 2011.gada novembris/decembris)
Izziniet patiesību!
Aivars Brīze bija domātājs, daudz lasīja un meklēja patiesību.
Aivars Brīze: Izlasot Braiena Marka Riga grāmatu “Žīdu karavīri Hitlera armijā” un vērojot notiekošo ap žīdu īpašumu kompensācijas jautājumiem, rodas sajūta, ka kāds ļoti mērķtiecīgi vēlas uzurpēt visu šīs pasaules varu, lai kontrolētu tautas un indivīdus.
Manuprāt, žīdiem vajadzētu nokaunēties un lūgt piedošanu visām tautām par to, ko viņu pārstāvji šobrīd dara. Neviens neuzdrošinās kompensāciju prasītājiem atgādināt, ka Šustins, kurš gatavoja un parakstīja sarakstus par latviešu nošaušanu vai izvešanu uz Sibīriju, arī bija žīds. Kā to pierāda grāmatā “Žīdu karavīri Hitlera armijā” minētie fakti, žīdu izcelsmes cilvēki arī piedalījās hitleriskās Vācijas militārajā agresijā. Iespējams, ka žīdi bija arī to karavīru rindās, kuri 1941. gada 1. jūlijā okupēja Latviju. Daudzi aculiecinieki stāsta, ka arī padomju okupantu tankus ar ziediem un ovācijām sagaidīja daudzi žīdi. Par ko tad mums tagad viņiem jāatdod miljoni? Par to, ka daudzus žīdus, iespējams, iznīcināja vairāki viņu pašu tautieši? [..]
Latvijā ir likumi, kas ļāva ikvienam atgūt savus īpašumus. Kādēļ tagad piepeši žīdi kļuvuši vienlīdzīgāki par citiem? Mūsu valsts vadītājiem trūkst mugurkaula, lai visādām klintonēm, kas te brauc un māca mūs dzīvot, stingri pateiktu, ka mums ir likumi, kas jāievēro. [..]
Cilvēki ir pataisīti par gļēvuļiem, par sava vēdera un miesas kalpiem, kuri nespēj pastāvēt par saviem ideāliem un augstākajām interesēm.
(“DDD” Nr. 14(268), 2012. gada jūlijs/augusts)
Es lepojos, ka esmu latvietis!
Internetā agresīvi krievvalodīgie reperi izplatīja videoklipu “Es esmu nelojāls”. Toreiz Aivaram Brīzem jautājām, kādēļ latviešu mūziķi, radošo aprindu pārstāvji klusē?
Aivars Brīze: [..] Manuprāt, ne jau muzikantiem būtu viņiem jāatbild, bet pavisam citiem cilvēkiem – drošības dienestu pārstāvjiem, kuri, kad jānovērš naids pret latviešiem, izliekas par beigtiem. Kā var nesodīti realizēt tik klajus uzbrukumus?! To es nesaprotu.
Runājot par mūziķiem, ja mēs pamatu pamatos nesāksim neko darīt tā saucamajā popmūzikā, kas ir aizsniedzamāka lielākām tautas masām, kur mērķa auditorija ir jaunatne, ja caur dziesmām nesāksim runāt par savas zemes un savas tautas problēmām, parādot savas spējas, savu attieksmi, ka esam latvieši, ka šī ir mūsu zeme, ka mēs te esam noteicēji, tad diemžēl var pienākt brīdis, ka ir jau par vēlu. [..]
Manā izpratnē, mūzika ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē ir beigusies jau sen –1989. gadā. Pēc tam “radītais” ir komercija un skriešana pakaļ kaut kādiem Rietumu izdomātajiem mēsliem. Dziesmas ar saturu diemžēl ir beigušās. Ir jāsaprot, ja esi latvietis, tad tev sava zeme ir jājūt un jādzīvo tā, lai nebūtu kauns sevi saukt par latvieti.
Retais piedzimst par patriotu, bet par tādu var izaudzināt. Tādēļ, ja jaunietim nav iemācīta Tēvzemes mīlestība, tad atliek vien samierināties ar sekām. Protams, var jau teikt – es esmu mūziķis, neesmu politiķis un man nav nekas tur jādara. Bet, pagaidi, pirmkārt, – tu esi latvietis, tu esi šīs zemes pilsonis un saimnieks, un tev ir jābūt savai attieksmei pret to, tu nevari plūst pa straumi, pierīties desu, pelmeņus, būt laimīgs un pateikt: man vairāk neko dzīvē nevajag. [..]
Cilvēkiem ir jāsaprot, ka no visiem tiks prasīts vienādi, un katram būs jāatbild. Sirdsapziņa ir šķīstītava, bet, ja tā ir netīra, tad nav iespējams normāli dzīvot.
Mūsu zeme pašreiz ir tik sarežģītās krustcelēs, kādās tā nav bijusi vēl nekad. Tas, ko varturi šodien dara ar mūsu tautu, ar mūsu valsti, ar mūsu zemi, ir vislielākais noziegums! [..]
Cilvēks ir jāvērtē pēc darbiem. Ar vārdiem es varu būt rijā, bet ar darbiem – aizkrāsnē. Ne velti ir šāds sakāmvārds. Es kā mūziķis savu iespēju robežās cenšos kaut ko darīt, esmu parādījis savu stāju. Nesaprotu, vai tiešām tik daudz latviešu neko nesaprot un neredz – lai tad iebāž savus bailīgos degunus kartē un paskatās, cik liela ir Latvija uz pasaules fona! Bet drosme aizstāvēt Taisnīgumu, savu tautu ir tikai 0,000… procentiem. Patiesībā šī pat nebūtu jāsauc par drosmi, jo tā ir normāla stāja cilvēkam, kurš apzinās, ka viņam ir sava Tēvija. Un tā tam ir jābūt.
Godīgi sakot, par visu, kas šobrīd notiek Latvijā, esmu tik sarūgtināts, ka nevaru mierīgi skatīties ne televīziju, ne klausīties radio. Šie cilvēki nesaprot, kādu noziegumu viņi izdara pret savu zemi, un neapjēdz, kādas sekas tas nesīs viņiem pašiem.
Viņi neapzinās, ka viss nāks karmiski atpakaļ – neizbēgami! Jebkura liela, globāla lieta jau ir kosmiska lieta, un par lielo devumu, mūsu zemi, kas mums uzticēta, – ja mēs nespējam to nosargāt, būs jāatbild. Arī es – negribu sevi nolikt ārpus tautas – nespēju nosargāt.
(“DDD” Nr. 21(275), 2012. gada novembris)
Huligānisms pie Brīvības pieminekļa
Aivars Brīze: 16. martā es jutos pazemots, ka manā valstī pie Brīvības pieminekļa okupanti ar dažiem pārkrievotiem žīdiem priekšgalā mani aplej ar samazgām. Tas bija terors pret latviešu tautu.
Vienīgais secinājums pēc 16. marta ir tāds, ka tik ilgi, kamēr nebūs veikta Latvijas deokupācija un dekolonizācija, nekas nemainīsies. Cilvēkiem ir jābeidz dzīvot ilūzijās, ka iespējama kaut kāda sadzīvošana, ka mīļā miera labad dažās lietās jāpiekāpjas! Bez dekolonizācijas, bet likumīgas kolonistu patriekšanas no Latvijas nekas nemainīsies. Ikvienam latvietim ir jāapzinās, ka nedrīkst stāvēt malā un vienaldzīgi noskatīties – ikvienam ir jāpiedalās 16. marta pasākumā, un ne tikai, lai godinātu mūsu tautas varoņus, kuri ir atdevuši savas dzīvības par mūsu Tēvzemi, bet arī, lai parādītu, ka šodien tāpat esam gatavi aizstāvēt un cīnīties par savu zemi un tautu. Cieņai pret savas tautas varoņiem, Tēvzemes mīlestībai ir jābūt vērtību sistēmas pamatā.
(“DDD” Nr. 6(284), 2013. gada marts)