Ir tāds sens teiciens: “Skolotājs ierodas, kad skolnieks ir tam gatavs.” To var attiecināt arī uz tautas kultūras dzīvi. Lieli mākslinieki tautā piedzimst laikā, kad radušies vajadzīgie apstākļi, kad tauta viņus ļoti gaida. Lai tauta atdzimtu, ir jāizkopj skaistuma apziņa un jāsajūt ilgas pēc patiesas, pilnvērtīgas mākslas. Diženais mākslinieks Nikolajs Rērihs pirms daudziem gadiem rakstīja: “Par patiesu mākslas darbu priecājas ikviens. “Svētā avota” vārtiem jābūt atvērtiem ikvienam, un mākslas gaisma daudzās sirdīs radīs jaunu mīlestību. [..] Dariet mākslu pieejamu cilvēkiem. Uzpostiem un skaistiem jābūt ne tikai muzejiem, teātriem, universitātēm, bibliotēkām, dzelzceļa stacijām un slimnīcām, tādiem jābūt arī cietumiem. Jo tad mums vairs nevajadzēs cietumu.” Uz sarunu par mākslu un māksliniekiem jau pirms kāda laika aicinājām gleznotāju Jāni Anmani.
Mākslas uzdevums: spēcināt cilvēka garu
Saruna ar mākslinieku Jāni Anmani
DDD: Kāds ir mākslas galvenais uzdevums?
Jānis Anmanis: Diemžēl vārds “māksla” jau ir novazāts. Patiesībā māksla ir brīnums, kurš nemaz tik bieži nerodas. No tūkstoš cilvēkiem, kas sevi sauc par māksliniekiem, labi ja viens ir tāds, kuram daba devusi laimi kļūt par īstu mākslinieku. Vairāk ir tādu, kas vairāk vai mazāk prot amatu. Ja nav dzirksteles, kas ir mākslas pamatā, tad nekas labs nevar sanākt. Mākslas uzdevums ir pacelt cilvēka garu, padarīt stiprāku, spēcināt ar to enerģiju, kas nāk no mākslas darba. Mākslai ir jāpalīdz cilvēkiem apzināties sevi kā vērtību. Taču bieži gadās tādas izstādes, kas cilvēku tieši sagrauj, nevis paceļ, padara viņu niecībai līdzīgu.
Šobrīd ir tendence veidot “grāvēju filozofijas mākslu”, padarot cilvēku par mazvērtīgu indivīdu pasaulē. Īstai mākslai ir jāceļ cilvēka vērtība, jārada harmonija un jāstiprina skaistuma ideāli. Protams, var jau aizrunāties, ka vienam skaistums ir, piemēram, sakrāmēti spaiņi un vecas kalošas. (Kā, piemēram, Endija Vorhola tā saucamajā mākslā – red. piez.) Tā ir spēcīga tendence. Lai veidotu šo lupatu un vecu kastroļu “mākslu”, tiek ieguldīta liela nauda – desmitiem tūkstoši vienā projektā. Manā uztverē tas nenes harmoniju un nepacilā garu. Mākslai ir jāveido apziņa, ka zeme, kurā mēs dzīvojam, ir ļoti liela vērtība. Latvijai ir ļoti liels radošs potenciāls, no kura latviešu māksliniekiem smelties.
DDD: Vai Latvijā ir daudz mākslinieku, kas prot šo potenciālu izmantot?
J.A.: Latviešu nācijai šī tagad ir liela traģēdija, jo trūkst labu mākslinieku. Cilvēki grib sevi parādīt, izteikt, demonstrēt ar jebkuriem līdzekļiem, sak’: “Redz, kāds es esmu interesants! Kāds es ar savu filozofiju esmu pārāks par kādu talantīgu politiķi, par kādu pasaulslavenu mākslinieku, par Rembrantu, par Leonardo da Vinči! Es varu uztaisīt kaut ko īpašāku nekā Džokonda!” Stāvoklis ir diezgan dramatisks, un daudzi baidās to atzīt… Esot jāpiesaista miljoni, lai varētu turpināt “avangardiskus meklējumus”, “novatorismus”…
DDD: Kāpēc attīstās šī vājprātība?
J.A.: Indivīdi, kas iesaistās šādos projektos, ir izsmēluši savas iekšējās radošās potences. Ja operā uz skatuves saliek ledusskapjus, sapūš putas, tad tas liecina par radošo potenču trūkumu. Ja mākslā netiek ielikta dvēsele, tad ir skumīgi. Ja indivīds ir izsmēlis savu radošo potenciālu, viņš nevar radīt mākslu nedz ar reālistiskām formām, nedz ar filozofisku skatījumu. Viņš nespēj ielikt savā darbā enerģiju izstarojošu gaismu. Sanāk spļaušana uz cilvēkiem.
DDD: Dostojevskis ir teicis, ka skaistums glābs pasauli, bet Nikolajs Rērihs precizēja, ka nevis skaistums pats par sevi, bet skaistuma apziņa glābs pasauli. Kā jūs to saprotat? Vai cilvēki degradējas skaistuma izjūtas trūkuma dēļ?
J.A.: Jā, to tagad var redzēt. Notiek cīņa starp gaišajiem un tumšajiem spēkiem. Rēriha filozofiju ir augstu jāvērtē!
Daudzi vairs neizprot, kas ir skaistums, dvēseliskums. Viņiem kļūst kauns atzīt, ka patīk kaut kas īsti skaists, jo tas esot nemoderni. Kad es biju pavisam mazs, man ļoti patika Rubenss, Leonardo da Vinči, Rembrants. Es viņus kopēju. Tagad kāds Mākslas akadēmijas students bija uztaisījis instalāciju, ka cilvēks ir it kā pakāries. Kad nāk iekšā, tad tas tur karājās. Pēc trim dienām tajā vietā viens nositās. Ļaunums veido ļaunumu, piesaista domas, kas materializējas. Manuprāt, galvenais ir tas, ka pedagogiem, kas māca māksliniekus, pašiem ir jābūt harmoniskiem un apveltītiem ar spēju kaut ko dot. Ja viņi tādi nav, viņi nespēj neko iemācīt.
Mistrojums un sajukums nav kultūra
DDD: Patiesa kultūra ir nacionāla. Šķiet, nevar būt kaut kāda mistrojuma kultūra, jo to vairs nevar saukt šajā skaistajā vārdā?
Jānis Anmanis: Jā. Jūs ļoti pareizi pateicāt, ka vārdu “kultūra” nevar attiecināt uz mistrojumu. Mistrojums ir kokteilis, rasols, nevis kultūra. Kultūrā vienmēr ir nacionālais moments, kas izteikts visai pasaulei saprotamā veidā. Pedagogiem bērnos ir jāieliek latviešu nacionālais tēls.
DDD: Bet latviešu nacionālā kultūra taču nenozīmē gremdēšanos etnogrāfijā?
J.A.: Darbā jāizpaužas latviešu mentalitātei, kolorītam, raksturam, filozofijai, var izpausties arī interesantākie etnogrāfiskie elementi. Mēs esam filozofu tauta. Mums ir ziema, vasara, rudens, pavasaris, kas rada savas asociācijas. Piemēram, pavasaris – mīlestību, gaismu, pamošanos.
DDD: Kādu jūs redzat pašreizējo pasauli?
J.A.: Viss riņķo ap naudu. Cilvēki tiek pārbaidīti ar terorismu, un visa dzīve tagad ir sākusi griezties ap “terorisma draudiem”. Patiesībā bagātnieku kompānijas salasās un izspriež, ka viņiem naudiņas ir par maz. Tad viņi domā, kur to dabūt, – Āfrikā ir dimanti, Tuvajos Austrumos ir nafta. Lai atrastu iemeslu, kā paņemt dimantus un naftu, tiek izprovocēti dažādi “terorisma” varianti. Bet cilvēkiem tiek “pūderētas” jeb “skalotas” smadzenes. Tā vietā varēja atklāti pateikt: “Mums vajag naudiņu, jo mums nav gana. Manai sievasmātei un viņas dēlam vajadzīga dāvana pa miljardam. Vai tad jums žēl to iedot?” Tā būtu “solīda valoda”. Bet tagad cilvēki, nabadziņi, skatās televizoru, klausās radio un ļaujas galīgi šķērsām sev “saskalot” smadzenes. Viņi staigā apkārt un nesaprot, kam ticēt un uzticēties. Man ļoti žēl latviešu tautas. Man šķiet, ka ir īsts “vakars” ar latviešiem.
DDD: Latviešu tautu var izglābt okupantu aizbraukšana. Mums tā ir jāpieprasa.
J.A.: Mēs jau to prasījām. Stāvējām pie Brīvības pieminekļa.
DDD: Pirms cik gadiem?
J.A.: Deviņdesmitajā gadā.
DDD: Vai jūs tad varējāt iedomāties, ka jūsu prasība netiks izpildīta un okupanti paliks Latvijā?
J.A.: Nē, to nevarēja iedomāties. Aizbrauca tikai vērtīgākie krievi – zinātnieki. Mums bija super rūpnīcas, kuras modernizējot, mēs tagad būtu apdzinuši Japānu.
DDD: Jūs piekrītat, ka okupantiem ir jāaizbrauc, lai latviešu tauta spētu normāli attīstīties?
J.A.: Protams, ka vajadzētu aizbraukt.
Jācīnās ar sazombētajiem
DDD: Tagad Latvijas valsts maksā pensijas okupantiem, aplaupot latviešu pensionārus. Pēc dekolonizācijas latviešu pensijas varētu divkārt palielināt. Vai ne?
Jānis Anmanis: Jā. Un arī cietumos sēdošie noziedznieki, kas te ir iebraukuši, mums ir jāuztur. Tas ir ļoti netaisnīgi. Tiem, kas ienīst un dusmojas uz latviešu tautu, tās valodu, ir jāaiziet. Bet tie, kas mīl latviešus un grib palīdzēt, var palikt.
Padomju gados tie, kas bija pie varas, izveidoja jaunu rasi. Viņi jau vairs nav krievi. Krievu tauta ir skaista tauta. Viņiem ir laba mūzika, rakstnieki. Bet šī ir padomju rase ar savu iezombētu filozofiju. Viņi ir totāli nozombēti. Viņiem, nabadziņiem, ir izzombēta ārā viņu krieviskā identitāte, viņi ir kā nolēmēti.
DDD: Man vairāk rūp, ka tagad latviešus grib sazombēt, lai mēs samierināmies ar okupantu klātbūtni. Šis ir pēdējais brīdis, kad varam vēl atmosties un nosargāt savu tautu.
J.A.: Vispār tā ir. Bet mums ir jābūt ļoti, ļoti gudriem un smalkiem, lai ar tādu sazombētu masu cīnītos. Iedomājieties, ka viens ar stingām acīm, nohipnotizēts, iet un tic, ka latvietis ir drausmīgs.
DDD: Visi sazombētie un nesazombētie okupanti ir “jāizsvēpē” no Latvijas ar likuma spēku. Tomēr, ja valsts vara nepieņems likumu par Latvijas dekolonizāciju, tad šis process tiks veicināts un sasniegts no apakšas – ar pašas tautas palīdzību. Latviešu tautai ir jāpamostas taisnīgumam. Tā taču ir galvenā gudrība un smalkums?
J.A.: Kā gan latvietim atmosties drausmīgai, lielai cīņai, ja viņam visu laiku jādomā, kur ar savu ģimeni dzīvos un kā nopelnīs iztiku? Viņam jāiet dzīvot teltīs vai kaut kur uz ielas. Un viņš nevar pamosties, jo nepārtraukti ir par to jādomā.
DDD: Tas ir tikai tāpēc, ka dzīvokļus un darbavietas aizņem okupanti. Mēs to sapratām un tāpēc arī atmodāmies. Latvijas Nacionālajā frontē taču arī ir tikai tādi paši cilvēki kā pārējie. Arī mums ir savas ģimenes, kas jāuztur, un dzīvokļi, par kuriem jāmaksā īre un komunālie maksājumi.
J.A.: Nu jā. Jūs esat ļoti stipra sieviete. Lai to darītu, ir jābūt ļoti stipriem cilvēkiem ar ļoti bagātu iekšējo dvēseli. Tik stipru cilvēku nav daudz. Mēs skaitliski esam ļoti maza tauta.
DDD: Es piekrītu, ka daļa var iet priekšgalā, avangardā un modināt savu tautu. Bet tautai jau tāpēc arī ir jāmostas. Ir jāsaprot, ka bez sevis ziedošanas tautas labā, patiesu brīvību un labāku dzīvi mēs nesasniegsim. Cilvēkam ir jābūt gatavam uz upuri, lai sasniegtu kaut ko augstāku. Tāds ir Kosmiskais likums.
J.A.: Vispār ir pēdējais laiks pamosties. Bet, ja tas ir Kosmiskais likums, tad sanāk tā, ka labākie cilvēki, kas varētu kaut ko izdarīt tūkstoš reižu vairāk Latvijai, sevi noziedo, un jāpaiet tūkstoš gadiem, lai atkal piedzimtu tādi cilvēki.
DDD: Sevis ziedošana tautas labā ir vērtīgākais darbs, kurš nav salīdzināms ar tūkstoš citiem darbiem.
J.A.: Labi, bet ja tagad visi gudrie sevi noziedo un viņus novāc. Kas tad būs?
DDD: Cīnītājus par taisnīgumu sargā Visaugstākais. Gudrība ir sevi ziedot vispārības labā, savas tautas, cilvēces izaugsmei. Lai no pūļa tiktu izveidota tauta, nepieciešams, lai kādi ietu avangardā, un no tā nav jābaidās. Lūk, tas ir radošās inteliģences patiesais uzdevums.
J.A.: Astoņdesmito gadu pašās beigās, kad viss sākās, lielākā daļa radošās inteliģences nezināja un ticēja, ka tas notiek pa īstam. Tā teikt, ne jau tikai okupanti vainīgi, bet mūsu pašu “auseklīši-bāleliņi”.
DDD: Varbūt lielkapitālistiem ir neizdevīgi, ka okupanti aizbrauc?
J.A.: Latviešu tauta nevienam neinteresē, viņi to uzskata par masu, kas vajadzīga, lai realizētu savas idejas. Ja tagad gandrīz miljons aizbrauktu no Latvijas, viss pasākums bankrotētu. Paskatieties, kam pieder visi lielie veikali, lielās mājas Rīgā.
DDD: Latviešiem ir tikai 15 procenti no Latvijas ekonomikas. Bet vienlaikus pašu latviešu avīzes, televīzija, radio visus šos gadus cenšas noklusēt Latvijas Nacionālās frontes un Aivara Gardas aktivitātes. Manuprāt, šeit atspoguļojas pretlatviskā valsts politika, lai latviešu tauta neuzzinātu taisnīgas, pareizas idejas.
J.A.: Vispār jā. Jebkurai valdībai, kompānijai ir savas ambīcijas, kuras kārtot var ar masas palīdzību. Tam traucē inteliģence, kas var kaut ko pateikt. Patiesā inteliģencē ietilpst gudri cilvēki.
Starp citu, jūs ļoti asi arī pret homoseksuāļu propagandu runājat. Es ārzemēs esmu redzējis, kā apkampjas vīrieši pie viesnīcām un pavada viens otru. Ja tautā ir drausmīgi daudz šādu, tad tur kaut kas nav kārtībā. Tauta degradējas. Homoseksuālismu nevajadzētu propagandēt kā tādu augstāko civilizācijas sasniegumu. Tas ir ierindojams slimībās. Šie cilvēki ir saslimuši. Slimības ir dažādas. Piemēram, es skatījos TV pārraidi, kur kāda dāma stāstīja, ka vīrs viņu seksa laikā apģērbj hokeja vārtsarga tērpā ar kasku galvā… Homoseksuāļi latviešu tautai nav vajadzīgi – lai viņi dzīvojas un ņemas savās slimnīcās vai kaut kādās norobežotās salās. Citādi, ja vēl šitāds dullais uzkrīt virsū bērnam, bērns arī tāds paliks.
Kas notiek ar māksliniekiem?
DDD: Kāpēc mākslinieki tagad neiestājas par savu tautu? Kāpēc aktīvi neatbalsta Latvijas dekolonizāciju?
Jānis Anmanis: …Daudziem māksliniekiem ir ģimenes…
DDD: Mums arī ģimenes, bērni.
J.A.: Saprotiet, lielākā daļa vienkārši vēl nav attapušies.
DDD: Pats jūs teicāt, ka inteliģencē ietilpst gudri cilvēki. Kā gudri cilvēki var neattapties un nesašust par necilvēcīgo stāvokli, kādā atrodas latviešu tauta?
J.A.: Viņi izkārtoja mums brīvību. It kā. Un tagad kaut kur ir vīlušies un nevar saprast. Bet “DDD” avīzē ir ļoti pareizas idejas.
DDD: Jūs teicāt, ka radošā inteliģence ir milzīgs spēks, no kura baidās valsts vara?
J.A.: Jā. Kad inteliģence pamostas, tad tas tā ir.
DDD: Tad jau sanāk, ka vienīgie inteliģences pārstāvji vienojas ap Latvijas Nacionālo fronti, jo no tās baidās valsts vara?
J.A.: Nu jā.
DDD: Vai jūs varētu uzgleznot lielformāta gleznu par Latvijas dekolonizāciju?
J.A.: Ja visas manas gleznas saliek kopā, tad tā jau ir gatava. Piemēram, Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem es uzdāvināju lielas gleznas, kur tas bija ļoti spēcīgi iekšā. Es parādu latviešu tautas spēku.
Es domāju, ka cilvēki vienkārši ir apmulsuši; viņi grib dzīvot, nevis izdzīvot. Cilvēks grib, lai viņam ir sieviņa; lai sieviņai pastkastītē nebūtu iekšā “bumbiņa”…
DDD: Tās ir parastas bailes.
J.A.: Nē, viņi vēl nav sapratuši…
Bet ir vēl viena lieta: vai nu šis mākslinieks kliegs, vai arī viņš kaut ko radīs. Gan viens prasa baigo enerģiju, gan otrs. Viņš domā tā: ja jau viņš vienreiz dzīvo – viņš labāk gleznos gleznas.
Nobeigumā vēlos novēlēt latviešu māksliniekiem radīt tādus mākslas darbus, lai okupanti aizelsušies un neatskatoties diebtu atpakaļ uz savām īstajām mājām, bet valdošajam režīmam trīcētu kājas. Okupantu atgriešanās savā etniskajā dzimtenē ir taisnīga, bet taisnīgums vienmēr savā būtībā ir skaists.
Intervēja Līga Muzikante
Publicēts laikrakstā “DDD” Nr.21(443) [2019. gada 8.–21. novembris]